From a Critical Diagnosis of the Environment to Empowering Informational Support for Parents with Limited Parental Authority

Izabela Teresa Kamińska-Jatczak

Abstract


The article presents a reflection on the social project titled “Parent, Know Your Rights”, which developed an informational support tool for parents with limited parental authority. The aim of this reflection is to analyze the type of informational support that can effectively empower parents. The project was carried out using a research-action-education approach, involving close collaboration between students and experts. The article describes the various stages of the project based on a rights-based approach in social work, which views support recipients as rights-holders and focuses on developing solutions that respect their rights and dignity. The article outlines the origins of the project rooted in a critical diagnosis of the parents’ situation, the process of knowledge gathering, the organization of workshops, and the interdisciplinary work on the guidebook. The findings from the project highlight the importance of parents’ active involvement in decision-making processes, continuous evaluation, updating of information support tools, and fostering interdisciplinary cooperation between institutions, to more effectively empower parents with limited parental authority.


Keywords


informational support; parents with limited parental authority; rights-based approach in social work; research-action-education; empowerment

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Androff, D. (2016). Practicing rights: Human rights-based approaches to social work practice. Londyn: Routledge.

Androff, D. (2018). Practicing Human Rights in Social Work: Reflections and Rights-Based Approaches, Journal of Human Rights and Social Work, vol. 3, 179–182. DOI: https://doi.org/10.1007/s41134-018-0056-5

Boryczko, M. (2017). Praca socjalna a świadomość krytyczna. Inspiracje Paula Freire. W: I. Figurska, D. Bieńkowska, R. Kozłowski (red.), Spotkać drugiego: prawo, etyka, praktyka (s.153–171). Słupsk: Akademia Pomorska w Słupsku.

Brodowska, H. (1958). Z dziejów kształcenia pracowników społeczno-oświatowych, 1925–1952, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego. Nauki Humanistyczno--Społeczne, seria I, z. 10, s. 121–169.

Beresford, P. (2018). Service user involvement in social work and beyond. Exploring its origins and destinations. Zeszyty Pracy Socjalnej, 23(1), 5–20.

DOI: https://doi.org/10.4467/24496138ZPS.18.001.8635

Beresford, P. (2019). Radicalising social work: Involving everyone; including all our knowledge. W: M. Granosik, A. Gulczyńska, M. Kostrzyńska, B. Littlechild (red.), Participatory social work: Research, practice, education (s. 325–338). Łódź–Kraków: Łódź University Press, Jagiellonian University Press.

Chojnacka S., Dymowski M., Grober A., KazimierskaJ. (2024) Projekt socjalny „Rodzicu, poznaj swoje prawa”, WNOW UŁ, mps.

Croft, S., Beresford, P. (1992) The politics of participation. Critical Social Policy, 12(35), 20–44. DOI: https://doi.org/10.1177/026101839201203502

Kamińska-Jatczak, I. (2024). Praktyka tworzenia opowieści na przykładzie fotogłosu rodziców w sytuacjach wieloproblemowych, Przegląd Socjologiczny, 73(3), 121–148. DOI: https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.3/6

Marynowicz-Hetka, E. (red.) (2002). Badanie-Działanie-Kształcenie. Czyli o przydatności dyscyplin społecznych dla doskonalenia praktyki profesji społecznych w dziedzinie oświaty, kultury i pracy socjalnej, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.

Marynowicz-Hetka, E. (2006). Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marynowicz-Hetka, E. (2018). Projektowanie: aktywność opracowywania projektu działania w przestrzeni kształcenia do pola praktyki. W: L. Telka (red.), Projektowanie socjalne w kształceniu pedagogów społecznych (s. 13–30), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

McPherson, J. (2020). Now Is the Time for a Rights-Based Approach to Social Work Practice. Journal of Human Rights and Social Work, vol. 5, 61–63. DOI: https://doi.org/10.1007/s41134-020-00125-1

Szmidt, K.J., Modrzejewska-Świgulska, M. (2014). Walidacja komunikacyjna w analizie wyników badań pedagogicznych, Przegląd Badań Edukacyjnych,19 (2), s. 235–256.

Telka, L. (red.) (2018). Projektowanie socjalne w kształceniu pedagogów społecznych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz.U.2023.292 t.j. z dnia 2023.02.14).

Wojtczak, M. (2018). „Badanie w działaniu w toku realizacji projektu socjalnego. W: L. Telka (red.), Projektowanie socjalne w kształceniu pedagogów społecznych (s. 41–52), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wronka, J. (2008). Human rights and social justice: Social action and service for the helping and health professions, CA: Sage: Thousand Oaks.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.4.163-180
Date of publication: 2025-04-30 15:35:33
Date of submission: 2024-10-25 20:34:18


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Izabela Teresa Kaminska-Jatczak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.