Intercultural Communication Skills of Polish Economic Emigrants in England and Their Sense of Professional Success

Mariusz Korczyński

Abstract


The dynamic changes on the current job market make it requisite for Polish emigrants to be competitive. This means being equipped with both appropriate hard and soft competences. Soft competences, especially communication skills, are the most significant. The aim of this research was to illustrate the correlation between the intercultural communication skills of Poles living in the UK and their professional success. 123 individuals working in South West England were examined. A questionnaire of my own design was based on the objectivist paradigm and employed the diagnostic survey method, used both as a surveying technique and a research tool. The research showed that in three out of six specific skills (indicators) within the Communication Competence scope – such as humour, communication effectiveness and foreign language skills – higher results were obtained by individuals who felt they had achieved professional success. Therefore, it can be presumed that the high level of acquiring the above skills is a good basis for achieving professional success abroad.


Keywords


intercultural competences; communication; intercultural education; emigrants; professional success

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Ayoko O.B., Hartel C.E.J. (2000), Cultural differences at work: How managers deepen and lessen the cross-racial divide in their workgroups, “Queensland Review”, Vol. 7.

Bolten J. (2006), Interkulturowa kompetencja, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Deardorff D.K. (2006), Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internalization, “Journal of Studies in Intercultural Education”, Vol. 10.

Illes P. (1995), Learning to work with difference, “Personal Review”, Vol. 24(6).

Klimkowska K. (2013), Orientacja na sukces zawodowy studentów kończących studia translatorskie, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Klimkowska K. (2014), Edukacja do sukcesu narzędziem rozwoju kapitału ludzkiego, [w:] K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra: od uniwersytetu do starości. Aspekty edukacji osób dorosłych, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.

Klimkowska K., Korczyński M. (2015), Sukces zawodowy emigrantów polskich w Wielkiej Brytanii a ich aktywność edukacyjna, “Journal of Modern Science”, No. 4/27.

Korczyński M. (2016), Międzykulturowe kompetencje pracobiorców wielokulturowego rynku pracy w opinii polskich pracowników firm angielskich. Intercultural competences of intercultural market employees according to Polish employees in English companies, “Journal of Modern Science”, No. 3/30.

Łojko E., Dziurnikowska-Stefańska M. (red.) (2011), Wartości a sukces zawodowy prawników – granice kompromisu?, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW.

Magala S. (2011), Kompetencje międzykulturowe, Warszawa: Wolters Kluwer.

Mazur B. (2012), Kompetencje międzykulturowe w opinii podlaskich menedżerów, „Współczesne Zarządzanie”, nr 1.

Michalak J.M. (2007), Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków, Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Milliken F.J., Martins L.L. (1996), Searching for Common Threads: Understanding the Multiple Effects of Diversity in Organizational Groups, “The Academy of Management Review”, Vol. 21, No. 2, DOI: https://doi.org/10.5465/AMR.1996.9605060217.

Muszyńska J. (2013), Statystyczny opis grupy badanej, [w:] K. Makaruk (red.), Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie tradycyjnej wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Nikitorowicz J. (2013), Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Rozkwitalska M. (2011), Bariery w zarządzaniu międzykulturowym, Warszawa: Wolters Kluwer.

Sikorski C. (2007), Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna, Warszawa: Difin.

Simons G.F., Nacquez C., Harris P.R. (1996), Kierowanie i motywowanie personelu wielokulturowego, [w:] A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka (red.), Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania, Warszawa: Wydawnictwo Instytut Kulturalny.

Spitzberg B.H., Changnon G. (2009), Conceptualizating intercultural competence, [w:] D.K. Deardorff (ed.), Intercultural Competence, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington: Sage Publications.

Sztompka P. (2010), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.67
Date of publication: 2017-11-09 08:16:37
Date of submission: 2017-07-28 20:54:59


Statistics


Total abstract view - 865
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 470

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Mariusz Korczyński

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.